•  
  • O Katedrze
    • Pracownicy
    • Rada Dyscypliny Filozofia
    • Zebrania naukowe Katedry Filozofii
    • Dyżury pracowników
    • Materiały archiwalne
    • Koło Naukowe Filozofów UJD
  • Nauka
    • Czasopismo "Philosophical Discourses"
    • Konferencje organizowane przez Katedrę Filozofii
    • Publikacje pracowników
    • Polskie Towarzystwo Filozoficzne
  • Dla Studentów
    • Plany zajęć
    • Programy, toki studiów i praktyki
    • Materiały dydaktyczne
    • Przydatne dokumenty
    • USOSweb
  • Dla Kandydatów
    • Studia filozoficzne I stopnia
    • Studia filozoficzne II stopnia
    • Rekrutacja
  • Kontakt
  • Deklaracja dostępności
  • XI Seminarium Historyków Filozofii Polskiej
    • Szczegółowy opis tematu spotkania
    • Informacje organizacyjne
    • Formularz zgłoszenia i abstrakty wystąpień
  • » Studia filozoficzne I stopnia
  • » Studia filozoficzne II stopnia
  • » Rekrutacja
Wersja dla niedowidzacych
A A A

Dla Kandydatów » Studia filozoficzne II stopnia

Filozofia

 

Studia stacjonarne drugiego stopnia

 

Specjalności: 

  • Filozofia teoretyczna

  • Filozofia nauczycielska

 

 

Przyjęty program stacjonarnych studiów Filozofia studia drugiego stopnia zapewnia uzyskanie wszechstronnej i pogłębionej wiedzy i umiejętności z zakresu klasycznego kanonu dyscyplin filozoficznych oraz z zakresu współczesnej problematyki filozoficznej. Program ten jest uzupełniony wiedzą ogólnohumanistyczną i społeczną oraz wzbogacony przedmiotami do wyboru z zakresu szczegółowej problematyki filozoficznej. Zdobyta wiedza humanistyczna i społeczna pozwala absolwentowi nie tylko orientować się w problematyce filozoficznej, ale także rozumieć zachodzące przemiany kulturowo-cywilizacyjne - zarówno w przeszłości, jak i współcześnie. Daje także nieosiągalne na innych kierunkach studiów umiejętności w całościowym ujmowaniu zjawisk kulturowych w ich warstwach społecznych, politycznych, ekonomicznych, naukowych, artystycznych i obyczajowych. Ukończenie studiów filozoficznych drugiego stopnia zapewnia także wiedzę o charakterze operacyjnym niezbędną do takich form aktywności intelektualnych, jak sztuka prowadzenia dyskusji, argumentowania, dialogu, krytycznego oglądu postaw światopoglądowych, ideologicznych i politycznych.

 

Absolwent studiów filozoficznych drugiego stopnia jest przygotowany do pracy w różnych dziedzinach życia społecznego i kulturowego - w instytucjach kulturalno-oświatowych, politycznych, w środkach masowego przekazu - a także w nowoczesnych korporacjach, które coraz częściej zatrudniają absolwentów studiów filozoficznych z uwagi na ich specyficzne umiejętności stawiania problemów i nieszablonowego ich rozwiązywania.

 

 

Sylwetka absolwenta


Studia drugiego stopnia na kierunku filozofia są kontynuacją i dopełnieniem studiów licencjackich - są adresowane przede wszystkim dla absolwentów studiów filozoficznych pierwszego stopnia, aczkolwiek są również dostępne dla absolwentów innych kierunków zakończonych licencjatem.

 

Absolwent studiów drugiego stopnia posiada rozbudowaną i pogłębioną wiedzę oraz umiejętności dalece wykraczające poza podstawy wykształcenia filozoficznego. Absolwent ów potrafi interpretować klasyczne idee filozoficzne i związane z nimi problemy we współczesnym kontekście kulturowym. Umie te problemy charakteryzować, korzystając z wiedzy z zakresu historii filozofii, logiki, ontologii i metafizyki, epistemologii, etyki i estetyki. Wykazuje się dobrą orientacją w tradycji filozoficznej - zna jej podstawowe koncepcje, nurty i stanowiska, potrafi interpretować ich problematykę w kontekście wybranych zagadnień szczegółowych zarówno filozoficznych, jak i naukowych zagadnień pozafilozoficznych, które mimo pozornej filozoficznej neutralności, zawsze tkwią w określonym paradygmacie filozoficznego myślenia.

 

Kompetencje społeczne absolwenta zawierają się w ponadstandardowej zdolności twórczego i krytycznego myślenia oraz formułowania, przedstawiania i uzasadniania własnych poglądów. Rozległa wiedza o człowieku, społeczeństwie i kulturze umożliwia mu osobistą diagnozę kondycji jednostki ludzkiej w wymiarze światopoglądowym, religijnym i moralnym. Umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin humanistycznych i społecznych pozwala absolwentowi na stosowanie jej w różnych sytuacjach interpersonalnych, dobieranie i formułowanie odpowiednich strategii argumentacyjnych, konstruowanie wielostronnej odpowiedzi na krytykę. Absolwent posiada ponadto pogłębioną wiedzę o założeniach aksjologicznych konstytuujących struktury, interakcje i instytucje społeczne oraz wiedzę o źródłach norm, ich naturze, zmianach oraz sposobach wpływania na ludzkie zachowania.

 

Absolwent studiów filozoficznych drugiego stopnia posiada także pogłębioną znajomość rozumienia, analizy i interpretacji tekstu filozoficznego - również filozoficznego tekstu obcojęzycznego. Jest przygotowany do podjęcia studiów trzeciego stopnia (studiów doktoranckich), do pracy badawczej w zakresie filozofii oraz do pracy w zawodach wymagających kompetencji krytycznych, interpretacyjnych i argumentacyjnych.

 

Absolwent specjalności „Filozofia teoretyczna" posiada pogłębioną wiedzę oraz umiejętności w zakresie współczesnych koncepcji filozoficznych. Analizuje i wykorzystuje współczesne idee filozoficzne w procesach kulturowych i społecznych. Aplikuje wiedzę o współczesnych dyscyplinach filozoficznych i aktualnym stanie badań w konkretnych sytuacjach problemowych. Wykorzystuje możliwości refleksji humanistycznej dla kreacji i modyfikacji różnorodnych typów więzi i struktur społecznych.

 

Absolwent specjalności „Filozofia nauczycielska" posiada - oprócz pogłębionej wiedzy filozoficznej - wiedzę oraz umiejętności w zakresie dydaktyki i metodyki nauczania filozofii i etyki oraz podstawową wiedzę psychologiczną i pedagogiczną dotyczącą procesów rozwoju, wychowania i nauczania. Jest przygotowany do prowadzenia lekcji z filozofii i etyki we wszystkich typach szkół i rodzajach placówek. Posiada kompetencje do realizacji dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych zadań szkoły, do analizy i interpretacji typowych sytuacji edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych. Potrafi animować i wspierać rozwój ucznia. Charakteryzuje się wrażliwością etyczną, refleksyjnością oraz postawą prospołeczną i poczuciem odpowiedzialności.

 

Dodatkowe informacje:

  • Program studiów II stopnia

« wstecz
| O Katedrze | Nauka | Dla Studentów | Dla Kandydatów | Kontakt | Deklaracja dostępności | XI Seminarium Historyków Filozofii Polskiej

Valid XHTML 1.0 Strict

Online: 3 | Wszystkich wizyt: